نویسندگان مقاله
- مهدی حسن زاده، کارشناس ارشد مهندسي عمران- راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران
- داود جمور، کارشناس ارشد مهندسي عمران- برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه بین المللي امام خمیني (ره)
چکیده مقاله
با توجه به تعداد بالای تصادفات جرحی و فوتی در کشور و حجم بالای راه های درون و برون شهری، جهت تخصیص بهینه منابع برای ایمن
سازی معابر، نیاز به روشی بهینه برای تشخیص و اولویت بندی نقاط حادثه خیز می باشد. در این مطالعه با استفاده از شاخص های عمومی ای که
در دیگر کشورهای جهان پذیرفته شده است و با توجه به شرایط و نحوه ثبت اطلاعات تصادفات در ایران، روشی برای شناسایی و اولویت بندی
نقاط حادثه خیز در معابر درون شهری کشور ارایه و شبکه معابر منطقه 4 شهرداری تهران به عنوان مطالعه موردی بررسی می گردد. نتایج این
مطالعه حاکی از آن است که تقاطع های استقلال- هنگام، میدان رسالت، فلکه سوم تهرانپارس، تقاطع دماوند - بابائی و میدان شاهد به ترتیب
5 تقاطع اول حادثه خیز و معابر رسالت، دماوند، باقری، استخر، تیرانداز، امام علی، صیاد شیرازی، ریحانی، وفادار و فرجام به ترتیب ده معبر اول
حادثه خیز منطقه 4 شهرداری تهران می باشند.
کلمات کليدی: نقاط حادثه خيز، تصادفات، معابر درون شهری
پذیرفته شده در چهارمین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای، آبان 1394