مقاله: ارزیابی سیستم اتوبوسرانی کلانشهر کرج از دیدگاه شاخص های عملکردی

مقاله: ارزیابی سیستم اتوبوسرانی کلانشهر کرج از دیدگاه شاخص های عملکردی

مشخصات نویسندگان


- داود جمور - کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
- احمد افضلی - دانشجوی دکتری رشته DBA دانشگاه صنایع و معادن داود فتاحی - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
- یاسر شریفی - کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

چکیده مقاله


با افزایش کارایی و مطلوبیت سیستم حمل و نقل عمومی سهم آن در سفرهای روزانه شهروندان افزایش یافته و این امر تأثیر بسیار مطلوبی در بهبود ترافیک، کاهش میزان مصرف سوخت و آلاینده ها دارد. شهر کرج در حال حاضر پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می رود. بر اساس تقسیم بندی شهرها در دستورالعمل اجرایی اصلاح ساختار سامانه های حمل و نقل عمومی و ساماندهی حمل و نقل درون شهری، شهر کرج در زمره کلانشهرها قرار گرفته است. سهم سفرهای سیستم اتوبوسرانی کلانشهر کرج در طول روز 9/4 درصد از کل سفرهای شهروندان در وضع موجود می باشد که این سهم فاصله قابل ملاحظه ای با سهم اتوبوسرانی در سایر کلانشهرها و سهم های تعریف شده در قوانین و دستورالعمل های مصوب دارد. لذا در این مقاله برآنیم تا سیستم اتوبوسرانی کلانشهر کرج را در سه بخش خطوط، ناوگان و ایستگاه ها مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. بدین منظور شاخص های عملکردی؛ سرعت حرکت ناوگان، میانگین جابجایی روزانه مسافر ناوگان، سرفاصله زمانی حرکت ناوگان، میزان جمعیت شهری به ازای هر دستگاه اتوبوس، میانگین عمر ناوگان، ساعات خدمت سیستم اتوبوسرانی در طول روز و میزان پوشش خدمات در خطوط اتوبوسرانی کلانشهر کرج ارزیابی و با مقادیر استاندارد و مطلوب مقایسه گردیده است.

کلیدواژه‌ها: حمل و نقل عمومی، سیستم اتوبوسرانی، شاخص های عملکردی

پذیرفته شده در پانزدهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران - اسفند 1394