مقاله: امکان‌سنجی یکپارچه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری در کلان‌شهرهای کشور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)

مقاله: امکان‌سنجی یکپارچه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری در کلان‌شهرهای کشور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)

نویسندگان مقاله


- داود جمور - کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه بین المللی امام خمینی
- امیر امینی - کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل
- مهدی حسن زاده - کارشناس ارشد عمران راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران
- محسن صادقی - دانشجوی دکتری راه و ترابری
- علی خاکی کزازی 

چکیده مقاله


اگرچه مفهوم یکپارچه سازی حمل و نقل در کشور به کرات مورد استفاده قرار می گیرد و پروژه هایی در تهران و مشهد برای یکپارچه سازی حمل و نقل پیشنهاد شده است، ولی این مطالعات بر ابعاد محدودی از یکپارچه سازی دلالت داشته و به یکپارچگی حمل و نقل درون و برون شهری نپرداخته است. این در حالی است که در اسناد کلان به طور ضمنی و در آیین نامه های موجود به صراحت به مقوله یکپارچه سازی حمل و نقل درون و برونشهری اشاره شده است. در این مطالعه به تحلیل وضعیت یکپارچه سازی حمل و نقل عمومی درون و برونشهری در کلانشهرهای کشور با مطالعه موردی شهر تبریز پرداخته شده است. بر این اساس عدم اتصال سیستم های مسافری برون شهری به سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری، مکانیابی نادرست پایانه های برونشهری، عدم وجود طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل در کشور و نبود یک ارگان به عنوان متولی یکپارچه سازی حمل و نقل از مواردی هستند که لزوم توجه جدی به بحث یکپارچه سازی حمل و نقل در کلانشهرهای کشور را ضروری می نماید. در حال حاضر در شهر تبریز حمل و نقل عمومی درون و برون شهری از یکپارچگی مناسبی برخوردار نمی باشند، به گونه ای که دستسری به نقاط مهم تبادل سفر برون و درونشهری ( فرودگاه، راه آهن و پایانه های اتوبوس) تنها از طرق سیستم اتوبوسرانی امکانپذیر می باشد. هرچند در آینده با راه اندازی کامل خطوط قطارشهری، ارتباط بین پایانه های برونشهری با سیستم حمل و نقل عمومی درونشهری از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار خواهد بود.

کلید واژه: یكپارچه سازی، تبادل سفر، حمل و نقل عمومی.

پذیرفته شده در شانزدهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران، اسفند 1395