توسعه حمل و نقل محور (TOD) در کشورهای در حال توسعه – مطالعه موردی مکزیک

توسعه حمل و نقل محور (TOD) در کشورهای در حال توسعه – مطالعه موردی مکزیک

چالش های گسترش شهرنشینی و اثرات آن بر روی سیستم های حمل و نقل


شهرنشینی در جوامع امروزی رو به افزایش می باشد، استفاده از وسایل نقلیه موتوری هر روز گسترده تر می شود. در این راستا شهرهای ما با مشکلاتی همچون آلودگی هوا و آلودگی صوتی، اتلاف وقت شهروندان در ترافیک، مشکلات عدم تحرک بدنی شهروندان و ... دست و پنجه نرم می کنند. گسترش بی رویه شهرها بدون شک بر روی حمل و نقل پایدار شهری اثرات قابل توجهی را می گذارد. این پدیده علاوه بر اینکه مشوق استفاده بیشتر از خودرو است، خدمات حمل و نقل عمومی و ارائه این خدمات به مردم را برای دولت ها پر هزینه تر خواهد کرد. گسترش بی رویه شهرها به تعبیر شهروندان ما چیزی جز این نیس که دوچرخه سواری و پیاده روی برای آنها بیش از پیش سخت تر خواهد شد.


اجرای سیاست های حمل و نقل عمومی در کشورهای در حال توسعه


گسترش شهرنشینی در کشورهایی همچون آمریکا پدیده  شناخته شده ای است. این گسترش در کشورهای درحال توسعه ای همانند کشور مکزیک، کوبا و ... وجود دارد. در کشورهای در حال توسعه این پدیده می تواند اثرات زیان بارتری داشته باشد. این امر به دلایلی همچون نبود زیرساخت های شهری و بودجه ناکافی برای خدمات حمل و نقل عمومی کار را دشوارتر می کند. گسترش شهر نشینی می تواند مشکلات مربوط به عدم برابری را نیز تقویت نماید، به طوری که در کشورهای در حال توسعه ممکن است بسیاری از شهروندان امکان خرید خودرو را نداشته باشند.
اما همچنان حتی در کشورهایی که فاقد منابع سرشار هستند، اجرای سیاست هایی که حمل و نقل عمومی را با توسعه شهری و اقتصادی پیوند دهد و شهرهای پایداری را به وجود آورد امکان پذیر است. یک نمونه از این اقدامات کوریتیبا در برزیل است که سیاست TOD را با استفاده از سامانه اتوبوس های تندروی BRT اجرا نموده است.

TOD توسعه حمل و نقل محور

راهکار ITDP مکزیک برای توسعه حمل و نقل محور (TOD)


ITDP مکزیک مجموعه ای از انیمیشن ها را تهیه کرده است که با استفاده از تعدادی اینفوگرافیک به بررسی و معرفی مشکلات حمل و نقلی ناشی از گسترش شهرها پرداخته است. با استفاده از این انیمیشن ها، به معرفی سیاست های TOD خطاب به مسئولان توسعه شهری  که قدرت اجرای این سیاست ها را در شهرها دارند، می پردازند.
این ویدیو بخشی از یک پروژه بزرگتر است که با حمایت مالی سفارت بریتانیا در مکزیک با هدف کاهش سطح کربن در شهر های مکزیک، اجرا شده است.

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: