حمل و نقل پویا؛ تاثیر روی سبک زندگی

حمل و نقل پویا؛ تاثیر روی سبک زندگی

مفهوم و اهمیت حمل و نقل پویا ( Active Transport)

حمل و نقل پویا ( Active Transport) به معنی جنبش انسان هاست و به هر گونه حمل و نقل از طریق قدرت انسان گفته می‌شود. پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت، صندلی چرخ دار غیر مکانیزه و اسکی به عنوان حمل و نقل پویا شناخته می شوند. مزایای حمل و نقل پویا گسترده است. مزایای اقتصادی، اجتماعی، ترافیکی، محیط زیست و بهداشت و سلامت در این نوع از حمل و نقل مشهود می باشد.

از دید اقتصادی حمل و نقل پویا باعث صرفه جویی در هزینه خرید بنزین و سایر سوخت ها و همچنین پارکینگ می شود. این صرفه جویی هم برای دولت ها و هم برای مردم مشهود می باشد. از دید اجتماعی می توان به افزایش تعاملات اجتماعی اشاره کرد. کاهش تولید گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا به عنوان یک مزیت محیط زیستی مطرح می باشد و کاهش ترافیک و فعالیت منظم جسمانی را به ترتیب می توان به عنوان مزایای ترافیکی و بهداشت و سلامت حمل و نقل پویا نام برد.


امکانات لازم برای حمل و نقل پویا

شهرهای مختلف دنیا برای توسعه حمل و نقل پویا به ایجاد زیرساخت ها و امکاناتی همچون ایجاد یک ناحیه مشترک برای دوچرخه سواران، عابران پیاده، اسکیت سوارن و ماشین ها با اعمال یک سری قوانین ویژه و محدودیت های سرعت برای وسایل نقلیه موتوری در این نواحی اقدام کرده اند. یکی از این مناطق، موریتون (Moreton) در انگلیس می باشد. استراتژی حمل و نقل پویا یکی از استراتژی های حمل و نقل برای منطقه موریتون است. در مجموع، این استراتژی ها به دنبال ایجاد یک سیستم حمل و نقل یکپارچه و متوازن است که گزینه دسترسی به انواع حمل و نقل را برای همه فراهم می کند. نمودار (1) برنامه جامع این منطقه را نشان می دهد. استراتژی حمل و نقل پویا بخشی از چارچوب برنامه ریزی استراتژیک جامع شورای این منطقه می باشد.

active transport

شکل 1 -برنامه جامع حمل و نقل منطقه موریتون

استراتژی حمل و نقل پویا

استراتژی حمل و نقل پویا در این منطقه در سه مرحله توسعه یافته است. اول، چشم انداز شورای این منطقه برای حمل و نقل پویا بر اساس برنامه جامع تعریف شده است.دوم، شبکه حمل و نقل پویا موجود و آینده با استفاده از پروفایل های منطقه ای و حومه مورد بررسی قرار گرفته شده است تا فرصت‌های شورا را برای پاسخگویی به رشد و نیازهای کاربران شناسایی کند. سرانجام، یک چارچوب برای تحویل تعیین شده است - شناسایی و اولویت بندی امکانات و برنامه ها برای دستیابی به چشم انداز شورای منطقه موریتون.


Active Transport

شکل 2 - استراتژی حمل و نقل پویا در منطقه موریتون


یکی از اقدامات این منطقه در راستای ایجاد نواحی مشترک برای دوچرخه سواران، پیاده ها، اسکیت سواران و ماشین ها این است که در این نواحی حداکثر سرعت 20 km/h را اعمال می کنند. مسیرهای دوچرخه با علائم مشخص در جاده هایی با حداکثر سرعت 50 Km/h طراحی و ایجاد می شوند و در مناطقی که مسیرهای دوچرخه ایجاد نشده اند علائم زرد رنگی بر روی جاده ها با تصویر دوچرخه ایجاد شده اند. این علائم در این شهر در سمت چپ خیابان ها قرار داده شده اند.

اصول اساسی منطقه موریتون برای اجرای سیستم حمل و نقل پویا

اصول اساسی برای برنامه ریزی و طراحی شبکه حمل و نقل پویای منطقه موروتون، چارچوبی برای هدایت این استرتژی را ارائه می دهد. اعمال این اصول همگام بودن شبکه حمل و نقل موجود در این منطقه را تضمین می کند. این اصول عبارتند از:

• ایمنی : پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی (OPTED) با استفاده استراتژیک از درختچه ها و فضاهای سبز و پوشش گیاهی خاص و ایجاد مسیرها و پیاده روهای با عرض مناسب برای دوچرخه سواران و پیاده ها
• پیوستگی: ایجاد شبکه ای از مسیر ها برای کاربران مخصوصا برای پیوند دادن مدارس با حمل و نقل عمومی
• امکانات مقصد: پارکینگ دوچرخه، امکانات بهداشتی در مقصد ها و همینطور ایجاد فروشگاه ها، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها
•سرمایه گذاری: کمک به سهولت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی

حمل و نقل پویا
* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: