روز بدون خودرو در بروکسل- پایتخت بلژیک

روز بدون خودرو در بروکسل- پایتخت بلژیک

کاهش 80درصدی کربن سیاه در روز بدون خودرو در بروکسل

 

در روز بدون خودرو، مسئولین شهر بروکسل ورود خودروهای نقلیه شخصی در مناطق مرکزی این شهر را ممنوع کردند تا در یک روز از سال ساکنان این مناطق هوای پاکی را تنفس کنند. در این روز ورود خودروهای شخصی از ساعت 9 تا 19 به مناطق مرکزی ممنوع شد.

نمودار سمت چپ میزان کربن سیاه موجود در هوا را در این روز نشان می دهد. از ساعت 12 شب تا 6 صبح غلظت کربن سیاه روند نزولی و پس از آن تا ساعت 9 صبح غلظت کربن سیاه دوباره اوج می گیرد اما بلافاصله بعد از ممنوعیت ورود خودروها به مناطق مرکزی شهر از ساعت 9 تا 19 غلظت کربن سیاه کاهش چشم گیری ( 80درصدی) پیدا می کند و دوباره این روند از ساعت 19 روند صعودی به خود می گیرد و به روند عادی خود باز می‌گردد. برای NO2، دیگر آلاینده هوا این بهبود در ساعت های ممنوعیت ورود خودروها به مناطق مرکزی شهر جالب توجه بود به طوری که سطح آلاینده NO2 در این ساعات 30 درصد کاهش یافت(نمودار سمت راست). ممنوعیت ورود خودروهای شخصی نشاط زیادی به این مناطق بخشید به طوری که صدها هزارنفر به پیاده روی، دوچرخه سواری و بازی کردن در این مناطق پرداختند.

به دنبال کاهش چشم گیر آلاینده‌ها در ساعات ممنوعیت ورود خودروهای شخصی، فشار رسانه ها و افکار عمومی به تصمیم گیران و مقامات شهر بروکسل برای افزایش تعداد روزهای بدون خودرو در این شهر شدت یافت.



کمسیون اروپا در اوایل سال 2018 از نقض قوانین کیفیت هوا در اتحادیه اروپا از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، مجارستان، رومانی و بریتانیا شکایت کرد و در نامه ای به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامات زیر را خواستار شد:
1- ایجاد و توسعه صندوق سرمایه گذاری ملی دوچرخه: این صندوق باید به سرمایه گذاری سالیانه 10 یورو برای هر فرد بپردازد و به توسعه زیرساخت های دوچرخه اعم از بزرگراه دوچرخه، پارکینگ دوچرخه و ... اختصاص پیدا کند.
2- معرفی یک طرح حمایت ملی برای خرید دوچرخه های عادی و برقی: همانند طرح هایی که در برخی کشورهای اتحادیه اروپا برای خرید خودروهای الکتریکی اجرا شده بود یا طرح تخفیف مالیات برای کارکنانی که با دوچرخه به محل کار خود می روند.
3- پشتیبانی و هماهنگی ملی برای توسعه سیستماتیک دوچرخه سواری: با توسعه و اجرای استراتژی دوچرخه سواری ملی.
* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: