روز جهانی یادبود از قربانیان سوانح ترافیکی و مرور آمار تلفات جاده ای در دنیا

روز جهانی یادبود از قربانیان سوانح ترافیکی و مرور آمار تلفات جاده ای در دنیا

آمارهایی از مرگ و میر ناشی از تلفات جاده‌ای

تعداد مرگ و میر ناشی  از تلفات جاده ای در سال 2015 حدود 1.3 میلیون نفر بوده است که این آمار نسبت به سال 2007 با توجه به رشد  جمعیت جهان و همچنین رشد روز افزون وسائل نقلیه موتوری ثابت بوده است. سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 اعلام کرد که جمعیت جهان بین سال های 2010 تا 2013، 4 درصد رشد داشته است و این امار گواهی می دهد که تعداد وسایل نقلیه موتوری بین سالهای مذکور حدود 16 درصد افزایش پیدا کرده است. به لحاظ جغرافیایی، مرگ و میر در هر 100.000 نفر به ترتیب فراوانی عبارتند از: آفریقا (26.6%)، شرق مدیترانه (19.9%)، غرب اقیانوس آرام (17.3%)، جنوب شرقی آسیا (17%)، آمریکا ( 15.9%) اروپا (9.3%). سازمان بهداشت جهانی براورد کرده است که از سال 2007 تا سال 2013 ، مرگ و میر ناشی از تصادفات در 88 کشور روند نزولی و در 107 کشور افزایش یافته است.

در شکل زیر روند مرگ و میر در هر 100.000 نفر در کشورهای کم، متوسط و با درآمد بالا را نشان می دهد. این نمودار نشان می دهد که در مناطق کم درآمد، میزان مرگ و میر در جاده ها به ازای هر 100.000 نفر ساکن، تقریبا سه برابر بیشتر از مناطق با درآمد بالا است. 

آمارهایی از مرگ و میر ناشی از تلفات جاده‌ای

 
 
 
 
 
 
 
 

آمار سازمان بهداشت جهانی همچنین نشان می دهند موتورسیکلت ها 23 درصد، عابران پیاده 22 درصد، دوچرخه سواران 5 درصد، 32 درصد اتومبیل های شخصی و 18 درصد به دیگر کاربران جاده ای اختصاص پیدا کرده است.


در رویکرد سیستم ایمنی خطای انسانی اجتناب ناپذیر است!


بسیاری از کشورها رویکرد سیستم ایمنی را اتخاذ کرده اند و پذیرفته اند که خطای انسانی اجتناب ناپذیر است، اما نباید به مرگ و یا صدمات جدی منجر شود و به همین دلیل این کشورها در مدیریت ایمنی جاده ها نسبت به سایر کشورها موفق تر بوده اند. رویکرد سیستم ایمنی نیاز به بهبود ایمنی جاده ها، محدودیت های سرعت، ایمنی وسائل نقلیه، مراقبت های بعد از تصادف و رفتارهای انسانی برای محافظت از مردم هنگام بروز تصادفات را شامل می گردد.


با توجه به آمار، 73 درصد از کل تلفات جاده ای در بین مردان رخ می دهد که در میان رانندگان جوان، مردان زیر 25 سال تقریبا سه برابر بیشتر از زنان به علت بروز تصادف کشته می شوند. با توجه به افزایش وسائل نقلیه موتوری تعداد زنان راننده نیز در حال افزایش است بنابراین ممکن است این آمار تلفات زنان به مرور نیز افزایش پیدا کند که اهمیت رویکرد سیستم ایمنی را بیش از پیش نشان می دهد.

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: