سيستم هاي حمل و نقل هوشمند Intelligent transportation system (ITS)

سيستم هاي حمل و نقل هوشمند Intelligent transportation system  (ITS)
  • سيستم هاي حمل و نقل هوشمند Intelligent transportation system  (ITS) 

  • به سامانه­ هایی اطلاق مي‌شود که در آن‌ها با استفاده از ابزارهاي خودکار و هوشمند و بهره ­گیری از بسترهای الکترونیکی و کنترلی نوین همراه با برنامه‌ريزي‌هاي مربوطه، انواع مختلفي از عمليات دريافت و پردازش داده و نيز مديريت و کنترل ترافيک و حمل­ ونقل در آن انجام مي‌پذيرد. در سيستم های حمل و نقل هوشمند، از فناوری‌های نوين ارتباطی، الکترونیکی و اپتیکی همگام با فناوری‌های کامپیوتری، تجهیزات مکانیکی و ... به منظور داده­ جویی و داده­ کاوی استفاده مي‌شود و علي‌رغم اين‌که در برخي حالات ممکن است عوامل انساني در پردازش اطلاعات يا فرايندهاي کنترل و مديريت ترافيک دخالت داشته باشد، ولي معمولاً دريافت و جمع‌آوری داده‌های موردنیاز به صورت خودکار صورت مي‌پذيرد و ثانیاً دسترسي لحظه‌اي، يکپارچه و هم‌زمان به مجموعه اطلاعات شبکه حمل ­ونقل، باعث مي‌شود فرايند تصميم‌گيري و مديريت به مراتب کاراتر از سيستم­ های پایش، جمع ­آوری و پردازش سنتي داده‌ها باشد. امروزه این سامانه­ ها به‌طور فراگیر در نظارت بر رفتارهای ترافیکی استفاده­ کنندگان، ارتقای نظام ایمنی ترافیک، اطلاع‌رسانی به ذینفعان و استفاده­ کنندگان از شبکه، افزایش سطح امنیت، ارتقای نظام بهره­ برداری در شبکه ترابری، مدیریت عرضه و تقاضا، مدیریت پارکینگ، مدیریت ناوگان و مدیریت دارایی استفاده می­ شوند.
    به بیان ساده سیستم های ITS  به سیستم هایی اطلاق می شود که با بهره گیری از اطلاعات،ارتباطات،تکنیک های کنترل به جریان حمل و نقل کمک می کنند.




مهم ترین عملکردهای سیستم های ITS :


  • مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت
  • مدیریت و کنترل حوادث
  • مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی
  • مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، خرید و رزرواسیون بلیت و...
  • مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
  • مدیریت و ناوبری پیشرفته
  • مدیریت حمل و نقل عمومی
  • مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و ...


نمونه های استفاده از ITS :


◊  دولت سئول مسیرهای خدمات اتوبوس شبانه جدید خود را بر اساس تحلیل داده های موقعیت مکانی تلفن همراه در شب طراحی کرده است. دولت سئول به همکاری شرکت های مخابراتی خصوصی توانست تا تماس های برقرار شده بین نیمه شب و 5 صبح را تجزیه و تحلیل کند ، و این داده ها را ناشناسانه و به طور کلی با آدرس های صورتحساب مطابقت داد تا مشخص کند کدام مسیرها تقاضای بیشتری برای خدمات شبانه را تجربه می کنند.و بر اساس آن مسیرهای اتوبوس خود را طراحی و راه اندازی کرد.


◊  در شهر گلاسکو اسکاتلند پیاده سازی سیستم های حمل و نقل هوشمند روزانه اطلاعات کاملی در مورد اتوبوس های عمومی ، زمان بندی ، در دسترس بودن صندلی ، مکان فعلی اتوبوس ، زمان لازم برای رسیدن به یک مقصد خاص ، مکان بعدی اتوبوس و تراکم مسافران داخل اتوبوس در اختیار مسافران قرار می دهد.


◊  شهر نیواورلئان بر اساس الگوهای تماس های اضطراری ، مکان های آمبولانس های خود را در حالت آماده به کار در نقاط پرتماس مستقر کرده است.

 

 

 

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: