نگرشی بر تصادف دختران فرزانه در محدوده داراب

نگرشی بر تصادف دختران فرزانه در محدوده داراب


ره نبردیم به مقصود
 
خود اندر شیراز/ خرم آن روز که حافظ ره بغداد کند

اقدامی همه جانبه برای کاهش تصادفات ضرورت دارد!


( نگرشی بر تصادف دختران فرزانه در محدوده داراب)

 

حادثه ای که در محدوده شهرستان داراب استان فارس در روز عید قربان، روز شادی و جشن مردمان، برای فرزندان فرزانه سرزمین مان که از هرمزگان به سمت شیراز برای شرکت در اردوی ملی فرزنگان در حال حرکت بودند رخ داد به نوعی کام همگان را تلخ کرد. در ادامه، این موضوع از سه زاویه تحلیل شده است که به تشریح آن خواهیم پرداخت:


1-        بعد آموزش: آموزش مسائل مرتبط با حمل و نقل و ترافیک  به صورت همه جانبه، همه اقشار جامعه را در بر می گیرد. در ابتدا آموزش مستمر رانندگان باید به عنوان یک اصل مدنظر قرار بگیرد. زیرا هرلحظه خطای راننده ممکن است تاوان سنگینی برجای بگذارد. علاوه بر رانندگان آموزش نیروهای راهنمایی و رانندگی به دلیل نقش نظارتی آنها و به عنوان مجری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین آموزش کارشناسان و مسئولین مرتبط جهت نظارت بر فرآیند جابجایی مسافر در سطح راه‌های کشور می‌تواند به عنوان یک ضرورت و اهمیت در دستور کار مراجع مرتبط قرار بگیرد. اما در حادثه اخیر که به پرت شدن دانش آموزان به خارج اتوبوس و مرگ و صدمه تعداد زیادی از فرزانگان ما منجر شد نبستن کمربند ایمنی توسط دانش آموزان موضوع قابل تاملی بود. باید آموزش های کافی از دوران کودکی به بچه ها برای حفظ ایمنی شان در طی مسافرت های درون شهری و برون شهری به خصوص از طریق آموزش و پرورش داده شود و خواست عمومی مردم به سمت مطالبه گری از مسئولین و رانندگان برای رعایت و نظارت هر چه بیشتر مقررات متمایل گردد.

2-          بعد اجرای مقررات توسط پلیس: سامانه سپهتن کار ارزشمندی است که توسط سازمان راهداری کشور انجام شده است. با توجه به تحلیل این سامانه در مورد این اتوبوس ملاحظه می شود که این اتوبوس در زمان تصادف و دقایقی قبل از تصادف با سرعت حدود 90 کیلومتر در ساعت در نیمه شب درحال حرکت بوده که این سرعت با توجه به شرایط جاده و نوع وسیله نقلیه باید کمتر می بود. بنابراین درنظر گرفتن جرائم سخت برای رانندگان متخلف و لزوم اصلاح قوانین می تواند راه گشا باشد. همچنین نظارت واقعی و نه صوری بر ایمنی سرنشینان از جمله الزام بستن کمربند ایمنی، به طور مستمر از جانب پلیس محترم ضرورت دارد.

3-     بعد مهندسی راه و خودرو : از این منظر لازم است جاده های ما به گونه ای مهندسی شده باشند که کمترین تلفات و خسارات ناشی از آنها رقم بخورد. وجود حفاظ های ایمن، حاشیه های ایمن، جاده های ایمن و همچنین ایمنی خودروها باید به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار بگیرند. اصطلاحا جاده های ما لازم است بخشنده باشند و خودروهای ما نیز مهم است که بخشندگی داشته باشند و تاوان یک اشتباه راننده، نبایستی مرگ این تعداد از عزیزان میهن مان باشد.

امید است با عزمی راسخ و همه جانبه و نه فقط در این مقطع، پیگیر کاهش تصادفات و کاهش میزان کشته‌های حوادث رانندگی در سطح جاده های درون و برون شهری کشور باشیم.


مهدی حسن زاده

مدیر عامل مهندسین مشاور رهیافت


* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: