اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و صنایع وابسته

اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و صنایع وابسته
اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه و صنایع وابسته در تاریخ 6 الی 8 شهریور 97 در نمایشگاه کانون فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار گردید. افتتاحیه این نمایشگاه با حضور شهرداری محترم شهر تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک، مدیر دفتر واحد توسعه حمل و نقل پاک و همچنین متخصصان، کارشناسان و علاقه مندان به توسعه دوچرخه سواری در شهرها برگزار گردید. مهندس افشانی شهردار محترم شهر تهران در افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به این نکته که بین آهن ها و آدم ها، باید آدم ها را انتخاب کنیم، شعار خود را "شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر" عنوان کردند. ایشان همچنین از دوچرخه اشتراکی به عنوان یک گزینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران حمایت کرد و در ادامه صحبت‌هایشان به بهره برداری هرچه بیشتر از ظرفیت های بخش خصوصی در توسعه دوچرخه سواری اشاره نمودند.





در این نمایشگاه علاوه بر شرکت های تولید کننده و وارد کننده دوچرخه و موتورهای برقی، گروه های فعال دوچرخه سواری، NGO های مرتبط با دوچرخه و محیط زیست حضور داشتند. از نکات مهم این نمایشگاه می توان به حضور مسئولین مرتبط از شهرهای مشهد، کرج، قزوین، اراک، شیراز، اهواز و یزد و همچنین هنرمندان و علاقه مندان به دوچرخه سواری اشاره کرد. این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای گردهمایی مدیران، مشاوران، کارشناسان، تولیدکنندگان و همه ذینفعان توسعه دوچرخه سواری ایجاد نمود و از آن به عنوان یک شروعی مهم برای رونمایی از دستاوردهای توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران می توان نام برد.








از جمله فعالیتهای نمایشگاه، برگزاری دو نشست تخصصی در حوزه دوچرخه سواری شهری بود که توسط واحد توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران و با راهبری شرکت مهندسان مشاور رهیافت برگزار شد.

در روز اول نمایشگاه، نشست تخصصی سخت افزار با استقبال گرم متخصصان حمل و نقل شهری، کارشناسان مرتبط شهرداری مناطق مختلف تهران و گروه های دوچرخه سوار روبرو شد. در ابتدای نشست، مهدی حسن زاده، مدیرعامل مهندسان مشاور رهیافت به معرفی بخش سخت افزار سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران پرداخت. آقای مهندس افصحی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده توسط واحد حمل و نقل پاک شهرداری تهران در راستای سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری ارایه کرد. در ادامه مهندس مرادی کارشناس ارشد حمل و نقل مهندسان مشاور رهیافت ، سیستم دوچرخه اشتراکی و الزامات برنامه ریزی برای دوچرخه اشتراکی را معرفی کرد. در ادامه نماینده واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک، اقدامات انجام شده در خصوص پیشبرد دوچرخه اشتراکی کارمندی را بیان کرد. در پایان نیز هر یک از ارایه کنندگان به سئوالات حضار پاسخ دادند. مهندس میلانی عضو شورای شهر تهران، از حاضران نشست سخت افزار بودند.

در روز دوم نمایشگاه، نشست تخصصی سازمان افزار با حضور کارشناسان و مدیران حمل و نقل شهری تهران و شهرهای دیگر کشور و حضور پر رنگ پلیس راهنمایی در نشست برگزار شد. در این نشست ابتدا مهدی حسن زاده به معرفی بخش سازمان افزار سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری در شهرتهران پرداخت. پس از آن سرگرد موسوی نمایند پلیس راهنمایی و رانندگی خلاصه ای از قوانین مرتبط با راهنمایی و رانندگی ارایه کرد. در ادامه مهدی حسن زاده ابعاد مختلف بودجه بندی و برنامه ریزی سند استراتژیک دوچرخه سواری در شهر تهران را معرفی کرد.

در پایان ارائه کنندگان به پرسش های حضار پاسخ دادند و از طرف واحد حمل و نقل پاک شهرداری تهران از زحمات سرگرد موسوی در خصوص حمایت از دوچرخه سواران در شهر تهران با اهدای تندیس ویژه نمایشگاه تخصصی دوچرخه تقدیر شد.





علاوه بر نقش پررنگ مهندسان مشاور رهیافت در نشست های تخصصی نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و صنایع وابسته، این شرکت ضمن ارائه توانمندی های خود در این زمینه، علاقه مندان به دوچرخه سواری را با اقدامات انجام شده در زمینه توسعه دوچرخه سواری در تهران و سایر شهرهای ایران آشنا نمود. این شرکت همچنین حمایت خود را از دو کمپین "ما مسیر دوچرخه می خواهیم" و "پیاده هم می شود" اعلام کرد.




مهندسان مشاور رهیافت مسابقه نظر سنجی را با عنوان "بزرگترین چالش دوچرخه سواری در شهرها چیست؟" طراحی نمود که پس از تحلیل این نظرسنجی مخاطبان دوچرخه سوار و غیردوچرخه سوار به ترتیب به گزینه های زیر رای داده بودند:

1- مسیر ایمن نداریم
2- پارکینگ دوچرخه نداریم
3- دوچرخه گرونه
4- هوا آلوده است
5- شیب زیاده یا زود خسته می شویم
6- مسافت طولانیه

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد، باید بیش از پیش به ساخت مسیرهای ایمن دوچرخه، پارکینگ دوچرخه و سایر تسهیلات سخت افزاری توجه شود. زیرا با توجه به رای بسیاری از شهروندان، آنچه بیش از آلودگی هوا مانع دوچرخه سواری می شود، نبود مسیر ایمن دوچرخه سواری است. لازم به ذکر است مهندسان مشاور رهیافت در پایان هر روز به قید قرعه هدیه ای را به یکی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اهدا نمود.


گزارش تصویری نمایشگاه در ادامه:




"حمایت خانم آناهیتا همتی و محمد درویش از کمپین های ما مسیر دوچرخه می خواهیم و پیاده هم می شود"