گزارش مصور اولین رویداد " ائتلاف توسعه دوچرخه سواری ایران"

گزارش  مصور اولین رویداد

مشخصات رویداد

زمان و مکان برگزاری: 29 آبان، تهران

میزبان اولین رویداد ائتلاف: سفارت هلند در ایران

برگزار کننده:

همکار ایرانی گروه بین المللی NBP (مهندسان مشاور رهیافت)

مدیر رویداد: آقای علی خاکی

مدیر پشتیبانی رویداد: آقای احمدرضا سلیمان میگونی

هماهنگی محتوا و مترجم: آقای حمید مرادی
 

سخنرانان:

آقای Jacques Werner، سفیر کشور هلند در ایران

آقای Dirk de Jager ، معاون شهردار آمستردام در بخش جنوب شرقی و سرپرست گروه NBP(Netherlands Bicycle partnership)

آقای Piet Brandjes ، مدیرعامل شرکت مشاور بین المللی Appm

آقای Ronald de Haas ، مدیر پروژه­ های توسعه حمل و نقل پاک در شرکت مشاور بین المللی Appm

آقای مهدی حسن زاده، مدیرعامل مهندسان مشاور رهیافت، سرپرست ایرانی گروه بین المللی NBP

آقای صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان

آقای میزانی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین

آقای مرادی، شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی


محتوای بخش های مختلف رویداد



آقای Dirk de Jager ابتدا به معرفی خود پرداختند و پس از  معرفی گروه NBP و فعالیت های آن در 2 سال گذشته در ایران به  بیان اهداف و انگیزه های برگزاری رویداد "ائتلاف برای اخذ بودجه بین المللی با هدف توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرهای کشور" پرداخت.




آقای Ronald de Haas از تجربه توسعه دوچرخه سواری در هلند گفتند و به تشریح فواید توسعه دوچرخه سواری در شهرها،  اهمیت رویکرد یکپارچه در سه بخش سازمان افزار، نرم افزار و سخت افزار، دستیابی به رویکرد یکپارچه از طریق تدوین سند جامع توسعه دوچرخه سواری متناسب با شرایط هر شهر پرداختند.



پخش ویدئوی توسعه دوچرخه سواری در کلانشهرهای ایران


این ویدئو به کارگاه های برگزار شده در هشت شهر بزرگ ایران توسط گروه NBP اشاره کرده و به تشریح  کارگاه تخصصی تدوین برنامه جامع توسعه دوچرخه-سواری تهران می پرداخت و  دستاوردها و نتایج کارگاه های برگزار شده  را برای حاضرین در جلسه به تصویر کشید.



آقای مهدی حسن زاده از تجربه توسعه دوچرخه سواری در شهرهای ایران گفتند و ضمن اشاره به برگزاری  کارگاه های توسعه دوچرخه سواری در 8 شهر بزرگ ایران توسط گروه NBP( تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، یزد، کرج و قزوین) به تدوین سند جامع توسعه دوچرخه سواری تهران، اقدامات صورت گرفته در بخش های سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار بر اساس سند جامع تهران اشاره نمود.



آقای صلواتی از تجربه توسعه حمل و نقل پاک در اصفهان گفتند و به اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه دوچرخه سواری در شهر اصفهان ، اقدامات شهرداری اصفهان برای توسعه و بهبود پیاده راه ­ها، اقدامات شهرداری اصفهان برای توسعه استفاده از موتوربرقی به جای موتورسیکلت در شهر اصفهان،توسعه فرهنگ ترافیکی و استفاده از حمل و نقل پاک از طریق برگزاری کمپین­ ها اشاره نمود.


آقای میزانی از تجربه توسعه دوچرخه سواری پاک در قزوین گفتند و به  سیاست گذاری در سه حوزه سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار برای توسعه دوچرخه سواری، استفاده از آمارهای واقعی برای برنامه ریزی سفر دوچرخه سواران و بهبود شبکه دوچرخه سواری و به طور کلی  اقدامات انجام شده در سه بخش مذکور در شهر قزوین اشاره نمود.



آقای مرادی از تجربه توسعه دوچرخه سواری در شهر اراک توسط شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفتند و به تبدیل موتورسیکلت های بنزینی و دوچرخه ها به موتورها و دوچرخه های برقی، ارایه تسهیلات خرید دوچرخه به کارکنان شرکت، تامین مالی ایجاد مسیر دوچرخه (7/5 کیلومتر در شهر اراک)، برگزاری 10 همایش دوچرخه سواری در اراک و  ایجاد ایستگاه های شارژ خورشیدی دوچرخه اشاره نمود.



آقای Dirk de Jager در مورد ساختار ائتلاف و چگونگی استفاده از اعتبارات بین المللی به موارد زیر اشاره نمودند:


- زمینه ها و موضوعاتی که مورد حمایت مالی موسسات بین المللی قرار می گیرند (بهبود وضعیت سلامت، بهبود کیفیت هوا و ...)
- موسسات بین المللی برای تامین اعتبار پروژه ها (اتحادیه اروپا، بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و ...)
- ساختار حمایت مالی موسسات از پروژه ها: 50 درصد از بودجه مورد نیاز باید توسط شهرداری ها، سازمان های متولی محیط زیست یا دولت تامین شود (اعتبارات داخلی) و 50 درصد توسط موسسات بین المللی تامین خواهد شد.
- ساختار پیشنهادی برای تهیه پروپوزال برای دریافت حمایت مالی (پروژه های انتقال دانش، تهیه سند جامع و ایجاد زیرساخت¬های توسعه دوچرخه سواری در شهرهای ایران با هدف بهبود کیفیت هوا و بهبود سلامت شهروندان)
- گام های استفاده از اعتبارات بین المللی عبارتند از: تشکیل یک ائتلاف قوی با حضور شهرداری¬ها، دولت، بخش خصوصی و NGO های دوچرخه¬سواری، تامین سهم اعتبارات داخلی، تهیه یک برنامه توسعه دوچرخه سواری



در ادامه این رویداد آقای Jacques Werner سفیر هلند ضمن حمایت از تشکیل ائتلاف برای توسعه دوچرخه سواری در ایران، یک دوچرخه چوبی (Bough Bike) به عنوان نماد ائتلاف جهت استفاده در همایش ها و رویدادهای ائتلاف اهدا نمودند.



پس از سخنرانی مسئولان، مدیران و متخصصان، جلسه پرسش و پاسخی برگزار گردید که در آن مهندس مهدی حسن زاده، آقای Dirk De Jager و Piet Brandjes ، به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.




پایان رویداد


در پایان رویداد "ائتلاف برای اخذ بودجه بین المللی با هدف توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرهای کشور" سند ائتلاف توسط حاضرین در رویداد امضا شد و هدیه ای به رسم یادبود به حاضرین در جلسه اهدا گردید.