گزارش کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در 5 شهر بزرگ ایران

گزارش کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در 5 شهر بزرگ ایران

گزارش کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در 5 شهر بزرگ ایران


در راستای همکاری های دو جانبه فنی و اقتصادی دو کشور هلند و ایران و استفاده از ظرفیت های کشور هلند برای رشد و توسعه پایدار کشور ایران، خصوصا در زمینه راهکارهای نوین حمل و نقل پایدار، شرکت مهندسان مشاور رهیافت اندیشه فردا با همکاری گروه Netherlands Bicycle Partnership، کارگاه هایی را با حضور شهرداران، معاونین حمل و نقل و ترافیک، اعضای شورای شهر و مدیران شهری مرتبط و مسئولان سازمان های مردم نهاد در دسامبر 2017 در شهرهای تبریز، مشهد، یزد، قزوین و کرج برگزار کرد. این 5 شهر پس از بررسی شاخص های مختلف از بین 20 شهر ایران انتخاب شدند.

این کارگاه ها با هدف همگام کردن متولیان و دست اندر کاران توسعه شهری با روند رو به رشد استفاده از دوچرخه برای انجام سفرهای روزانه در شهرهای مختلف جهان از جمله شهرهای هلند برگزار گردید.


کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر تبریز

سفر دو روزه گروه NPB به شهر تبریز با استقبال مسئولین این شهر مواجه شد. در روز اول حضور این گروه در تبریز بازدید میدانی از شهر و برگزاری جلسه با مدیران مرتبط شهرداری تبریز انجام شد. در روز دوم حضور گروه NBP در شهر تبریز کارگاه نیم روزه ای با حضور شهردار محترم تبریز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر و کارشناسان و مدیران مرتبط برگزار گردید.



کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر مشهد


پس از شهر تبریز این بار نوبت به شهر مشهد رسید تا از تجربیات گروه NBP در زمینه توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرها نهایت استفاده را ببرد. سفر گروه NBP به شهر مشهد نیز دو روزه بود. در روز اول حضور گروه، کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک، مدیر عامل سازمان حمل و نقل، اعضای شواری شهر و کارشناسان و مدیران مرتبط برگزار گردید. در روز دوم حضور NBP در شهر مشهد، جلسه ای با حضور شهردار مشهد، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر و معاونت حمل و نقل شهرداری مشهد برگزار گردید و پس از آن از زیرساخت های دوچرخه شهر مشهد بازدید به عمل آمد.



این روزها مشهد مانند بسیاری از کلان شهرهای ایران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند به طوری که گاهی هوای آلوده این شهر به مرز هشدار می رسد. یکی از نکات جالبی که گروه NBP از بازدید زیرساخت های دوچرخه در مشهد متوجه شد این بود که این شهر علارغم داشتن مسیر و ایستگاه های دوچرخه در بعضی خیابان های خود، هنوز شهروندانش از این امکانات استفاده نمی کند. از دلایل عدم استفاده از این امکانات می توان به جانمایی نادرست ایستگاه ها، وجود مسیر های ناپیوسته دوچرخه و کیفیت پایین دوچرخه ها اشاره کرد.



کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر یزد


در گام سوم، شهر یزد میزبان گروه NBP بود. برنامه گروه NBP در این شهر نیز همانند شهرهای مشهد و تبریز دو روزه بود. در روز اول کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری با حضور شهردار محترم شهر یزد که به تازگی به عنوان سفیر دوچرخه سواری همگانی کشور انتخاب شده و همچنین معاونین و مدیران مرتبط و اعضای شورای شهر یزد برگزار گردید. پس از کارگاه تخصصی گروه NBP در بافت قدیمی این شهر به همراه مسئولان شهر یزد از جمله شهردار این شهر به دوچرخه سواری پرداختند.


روز دوم حضور NBP با برگزاری جلسه فنی با معاونین، ارائه به اعضای شورای شهر یزد و دیدار با شهردار محترم شهر یزد همراه شد و در پایان از زیرساختهای دوچرخه یزد بازدید به عمل آمد.


کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر کرج

 

کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر کرج در دومین همایش مدیریت حمل و نقل شهری در روز 26 آذر ماه)روز ملی حمل و نقل( برگزار گردید. در این همایش معاون حمل و نقل و ترافیک شهر کرج و مدیران شهری حضور پیدا کردند. پس از اتمام کارگاه گروه NBP در جلسه ای خصوصی با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج و رئیس سازمان زیباسازی شهر کرج به شرح اقدامات لازم برای توسعه دوچرخه سواری در این کلانشهر پرداخت.


کارگاه توسعه دوچرخه سواری کرج

کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر قزوین


آخرین شهری که گروه NBP در آن حضور یافت، شهر قزوین بود که دارای 30 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری می باشد و بسیاری از مردمان این شهر هنوز سفرهای درون شهری خود را با دوچرخه انجام می دهند. کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری در شهر بزرگ قزوین در روز 27 آذر ماه با حضور شهردار محترم و اعضای شورای شهر، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، نیروی انتظامی، گروه های فعال در زمینه محیط زیست و سایر مدیران و کارشناسان شهری برگزار شد. پس از برگزاری کارگاه اعضای گروه NBP و کارشناسان شهرداری یزد از زیرساخت های دوچرخه این شهر دیدن کردند. و در پایان گروه NBP در جلسه ای با معاونت حمل و نقل و ترافیک و رئیس شواری شهر قزوین برنامه های سازمان افزاری، سخت افزاری و نرم افزاری خود را برای توسعه دوچرخه سواری در این شهر ارائه داد.


کارگاه توسعه دوجرخه سواری قزوین