مقاله: آسیب شناسی راهبردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مديريت مصرف سوخت در حمل و نقل عمومی بین شهری (جاده ای)

مقاله: آسیب شناسی راهبردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مديريت مصرف سوخت در حمل و نقل عمومی بین شهری (جاده ای)

نویسندگان مقاله


- مهرداد علیمرادی - کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی، گرایش برنامه ریزی حمل و نقل
- مینا مجتهدزاده - کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی، گرایش برنامه ریزی حمل و نقل
- مهدی حسن زاده - کارشناس ارشد مهندسی عمران، راه و ترابری، مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت
- نازنین صادقی - کارشناس ارشد مهندسی عمران، مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل ونقل

چكیده مقاله


انرژي عامل اصلی هر فعالیت اقتصادي است. درآمدزايی منابع انرژي براي ايران، اهمیت آن را بیشتر می كند. منابع انرژي، محدود و بعید است در آينده نزديك، پژوهش ها براي كشف منابع نوين انرژي، به نتیجه قطعی برسد. وابستگی اقتصاد ملی به نفت، سبب شده بخش حمل ونقل به سبب مصرف فرآورده هاي میان تقطیر با ارزش مانند بنزين و گازويیل و نیز مشكلات فنی جايگزين انرژي هاي ديگر، اهمیت ويژه يابد. پرداخت يارانه سوخت، مانع بسیار مهم پیشرفت كشور است. با وجود كارهاي انجام شده در صرفه جويی سوخت (وضع قوانین، استانداردها، نوسازي ناوگان، سوخت هاي جايگزين، كارت هوشمند، سهمیه بندي سوخت و ...) مصرف همچنان بالاست. از اين رو آسیب شناسی راهبردهاي مديريت مصرف سوخت، مورد نیاز است.

براي تكمیل مجموعه راهبردهاي مديريت مصرف سوخت در حمل و نقل عمومی جاده اي كه از برنامه هاي توسعه و قوانین اين حوزه به دست می آيد، از يافته هاي پرسشگري و نیز بازبینی پیشینه كشورهاي ديگر بهره گیري می شود. هدف اصلی، ارائه راهبردهاي امكان پذير و مناسب براي رفع كاستی ها، مشكلات و موانع مديريت مصرف سوخت حمل و نقل عمومی بین شهري است. براي افزايش احتمال كامیابی راهبردهاي برگزيده، گزينش نهايی به تفكیك اولويت هاي اقتصادي، اجتماعی و سیاسی انجام می شود. نخست براي گزينش راهبردهاي اجرايی و مناسب مديريت مصرف سوخت، نقاط قوت، ضعف، كاستیها (درون زا و برون زا) و آسیب هاي درونی به 3 دسته اقتصادي، اجتماعی و سیاسی تقسیم می شود. سپس براي هر راهبرد، نسبت شانس پیروزي جداگانه در هر دسته، محاسبه و رده بندي می گردد. بدين ترتیب در هر يك از حوزه هاي اقتصادي، اجتماعی و سیاسی، راهبردهاي مناسب با احتمال كامیابی بیشتر در كاهش مصرف سوخت، شناسايی و پیشنهاد می شود.

کلمات کلیدی: آسیب شناسی، نقاط قوت و ضعف، کاستیها، راهبرد مدیریت مصرف سوخت، قوانین صرفه جویی سوخت

پذیرفته شده در دوازدهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران - اسفند 1391