مقاله: ارائه روش برآورد تقاضای مسافر خطوط جدید تاکسیرانی با استفاده از خطوط تاکسیرانی موجود (مطالعه موردی : کلانشهر شیراز)

مقاله: ارائه روش برآورد تقاضای مسافر خطوط جدید تاکسیرانی با استفاده از خطوط تاکسیرانی موجود (مطالعه موردی : کلانشهر شیراز)

نویسندگان مقاله


-مهدي حسن‌زاده- کارشناس ارشد مهندسي عمران- راه و ترابري، دانشگاه علم و صنعت ایران
- داود جمور - کارشناس ارشد مهندسي عمران- برنامه‌ريزي حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

چکيده مقاله


يکي از راه‌هاي ساماندهي وضعيت سيستم تاکسيراني در شهرهای کشور، خطي نمودن تاکسي‌ها مي‌باشد. ظرفيت کم، تواتر بالا و راحتي اين طريقه، سبب شده است که مردم تمايل زيادي به استفاده از تاکسي خطي داشته باشند. يکي از دغدغه‌هاي ايجاد خطوط تاکسيراني جديد، پیش بینی تقاضا در اين خطوط و تعداد مسافر جذب شده در آنها مي‌باشد. با پیش بینی صحیح تقاضای مسافر در خطوط جدید می توان ضمن افزایش کارایی و مطلوبیت سیستم، به تخصیص ناوگان بهینه تاکسی به خط مورد نظر پرداخت. در این مقاله برآنیم تا مدلی برای برآورد تقاضای مسافر در خطوط تاکسیرانی جدید شهرها بر اساس شبیه سازی با خطوط موجود ارایه نماییم. در این مدل بر اساس پارمترهای؛ نوع محدوده شهری تحت پوشش خطوط تاکسیرانی، نوع کاربری های واقع در محدوده های شهری، وضع موجود خطوط تاکسیرانی و نوع خطوط تاکسیرانی از نظر عملکرد (اصلی، تغذیه ای، حومه ای و ...) ضرایب شبیه سازی خطوط جدید تعیین می گردد. با استفاده از این مدل در خطوط تاکسیرانی شهر شیراز، تقاضای مسافر در خط تاکسیرانی جدید میدان نمازی- میدان احسان به طول 11 کیلومتر (که با خطوط تاکسیرانی موجود ميدان نمازی- پل معالي‌آباد به طول 9 کيلومتر و پل معالي‌آباد - اکبرآباد به طول 13 کيلومتر شبيه‌سازي شده است) برابر 1208 مسافر در روز برآورد می گردد.

کليد واژه: خطوط تاکسيراني، برآوردتقاضا، شبيه‌سازي

پذیرفته شده در کنفرانس بین المللی عمران، معماری و زیرساخت های شهری - مرداد 1394