سیستم های بهره برداری اتوبوس های تندرو از جنبه های فنی و طراحی سیستم جهت افزایش کارایی

سیستم های بهره برداری اتوبوس های تندرو از جنبه های فنی و طراحی سیستم جهت افزایش کارایی

نویسندگان مقاله


- احسان روحی - کارشناس ارشد مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل ونقل، 
- حسن ذوقی - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،
- مهدی حسن زاده اصفهانی - کارشناس ارشد مهندسی عمران – راه و ترابری، مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت

چکیده مقاله


شبکه اتوبوسرانی شهری به عنوان یک جزء اساسی در برنامه ریزی حمل و نقل مورد توجه قرار می گیرد. طراحی درست شبکه و بهره برداری مناسب از این سیستم باعث افزایش مطلوبیت و در نتیجه افزایش سهم سفرهای این سیستم از سفرهای شهری می شود. در سیستمی نظیر سامانه اتوبوس تندرو که هدف آن جابجایی مسافران در حجم بالاتر نسبت به اتوبوس های محلی است، ظرفیت سامانه بسیار اهمیت می یابد که با انجام اقدامات لازم در قسمت های مختلف این سیستم، در زمان طراحی و بعد از آن در دوران بهره برداری، می توان باعث افزایش بهره وری سیستم شد که این امر جز با شناخت کامل از زوایای مختلف سامانه مورد نظر امکان پذیر نمی باشد. بطور کلی سیستم های بهره برداری در حمل و نقل همگانی را به دو جنبه مسائل فنی و یا مسائل مدیریتی(اقتصادی) می توان تقسیم بندی نمود. که با توجه به گستردگی موضوع، در این مقاله ضمن اشاره ای گذرا به اجزاء سیستم اتوبوسهای تندرو به بررسی سیستمهای بهره برداری از منظر اول پرداخته می شود.

کلیدواژه‌ها: روش های بهره برداری، سامانه اتوبوس های تندرو، مسائل فنی

پذیرفته شده در دوازدهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران - اسفند 1391