مقاله: ارایه روش نیازسنجی و امکان‌سنجی حذف و یا ایجاد سه تيپ ميدان مختلف در شبكه معابر شهری

مقاله: ارایه روش نیازسنجی و امکان‌سنجی حذف و یا ایجاد سه تيپ ميدان مختلف در شبكه معابر شهری

نویسندگان مقاله


- مهدی حسن زاده اصفهانی - کارشناس ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری
- مهدی عابدینی - کارشناس ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری
- سیما مرادی بجستانی - کارشناس ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی- اجتماعی، گرایش برنامه ریزی حمل ونقل
- ابراهیم مصطفی پور - کارشناس ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری

چکیده مقاله


میادین به عنوان یکی از انواع تقاطع های همسطح در محل اتصال مسیرهای متقاطع با دو هدف عمده آرامسازی جریان ترافیک و ایجاد سازگاری میان کلیه حرکات تداخلی برای مسیرهایی که مشکل ظرفیت ندارند توصیه و اجرا می شود، هر چند که در بسیاری از کشورها شناخت دقیقی از عملکرد این نوع تقاطع وجود نداشته و از این روی به عنوان تقاطع با کارکرد ترافیکی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در این مطالعه هدف ارایه ی فرآیندی ویژه جهت امکانسنجی ایجاد و یا حذف میادین ترافیکی در سطح شبکه معابر شهری می باشد. با توجه به هدف مطالعه، در این مقاله بعد از شناخت پارامترهای موثر در ارزیابی و همچنین ایجاد و حذف میادین به ارائه ی فلوچارت هایی برای امکانسنجی حذف و یا ایجاد سه تیپ میدان متفاوت شامل: میدانک، میدان با یک خط گردشی و میدان با دوخط گردشی، پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها: میدان، پارامترهای موثر، نیازسنجی و امکان سنجی ، میدانک، میدان با یک خط گردشی، میدان با دوخط گردشی

پذیرفته شده در چهاردهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران - اسفند 1393