چرا شهرها باید به حضور خودروها خاتمه دهند؟

چرا شهرها باید به حضور خودروها خاتمه دهند؟

 بر اساس گزارش مجله ساینس، مطالعات جدید در آمریکا نشان می‌دهد برای ادامه زندگی در مراکز شهری، این مراکز نمی‌توانند خودرومحور باشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد برای جلوگیری از عبور بیش‌ازحد خودروها از شبکه درون‌شهری، ایجاد کمربندی‌های مناسب الزامی است. در مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه 25 ژوئن 2021 در مجله Open Science منتشر شد، محققان اولویت ساکنان شهر در خصوص نحوه انجام سفرهای شهری را مورد بررسی قراردادند. درک چگونگی تأثیر خودروها بر شهرها و زمان سفر به دلیل تغییرات اقلیمی (حمل‌ونقل بیشترین سهم از تولید گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده را دارد)، افزایش روزانه خودرومحوری در سطح جهان و کاهش کیفیت زندگی از اهمیت حیاتی برخوردار است. هم‌اکنون سالانه بیش از 80 میلیون خودرو در سراسر جهان تولید می‌شود. این بدان معنی است که تعداد خودروها به سرعت رشد جمعیت جهانی در حال افزایش هستند. اخیراً در آمریکا  109 میلیارد دلار برای جاده‌ها و سایر زیرساخت‌‌های مربوط به خودرو مورد تایید قرار گرفته‌است. در حالی که مسئولین اعتراف می‌کنند این طرح به بازنگری نیاز دارد زیرا اولویت دادن به خودروها، یک فاجعه تلقی می‌شود. محققان بر مبنای طول سفر (مسافت طی‌شده)، مدلی را با توجه به طول سفر در خیابان‌های کم‌حجم، زمان اضافه‌شده توسط رانندگان دیگر که باعث ایجاد ترافیک می‌شوند و زمان اضافه‌شده توسط محدودکردن فضای خیابان‌ها برای استفاده انحصاری توسط عابران‌پیاده، اتوبوس‌ها و دوچرخه‌ها؛ در نظر گرفتند. نتایج این مدل نشان می‌دهد اگر افراد بیشتری تصمیم بگیرند که با سرعت بیشتری رانندگی کنند، ترافیک بیشتر و گلوگاه‌های بیشتری ایجاد خواهد شد. به گفته محققان، طولانی‌ترین سفرهای شهری، سفرهایی است که افراد سعی می‌کنند با استفاده از خودروی شخصی زمان سفر خود را کاهش دهند، بنابراین بیشترین میزان ترافیک را ایجاد می‌کنند.  برای اولین بار، فرض می‌شود که جمعیت شهرها یکسان است و همه ساکنین بدون در نظر گرفتن مواردی مانند هزینه یا توزیع ناعادلانه خطوط دوچرخه، به همه روش‌های حمل‌و‌نقل دسترسی برابر دارند.

جهت ادامه و دریافت فایل کلیک کنید