دوچرخه شهری و تفاوت آن با سایر دوچرخه ها

دوچرخه شهری و تفاوت آن با سایر دوچرخه ها

دوچرخه شهری و تفاوت آن با سایر دوچرخه ها



اگر به دوچرخه سوارانی که در شهر درحال حرکت اند دقت کنیم خواهیم دید که بسیاری از دوچرخه ها مناسب دوچرخه سواری در شهر نیستند. بسیاری از ما تفاوت دوچرخه شهری با سایر دوچرخه ها نمی دانیم و در مورد انواع دوچرخه ها اطلاعات کافی نداریم.

دوچرخه های شهری


همانطور که از اسم آن مشخص است، این نوع دوچرخه برای تردد در شهر طراحی شده و بر روی بدنه آن فضای کافی برای نصب هر گونه لوازم (ترک و سبد جلو و گل گیر و جک و...)تعبیه شده است، این نوع دوچرخه تقریبا هنوز شکل کلاسیک خود را حفظ کرده است و نسبت به کارخانه سازنده، مردانه و زنانه بودن و ... شکل آن هم کمی تغییر می کند، ولی شکل و فرم بدنه دوچرخه از سبک های دیگر کاملا متمایز است. از مشخصه های مهم دیگر آن می توان به لاستیک های باریک آن اشاره کرد.


سایز طوقه دوچرخه های شهری 28 اینچ می باشد و در مواردی هم سایز طوقه هایی با اندازه 26برای بانوان و نوجوانان و حتی دوچرخه هایی که لاستیک های پهن تری دارند (که برای دوچرخه سواری های نسبتا سبک کوهستان نیز مناسب است) در بازار موجود می باشد. مهمترین شاخصه دوچرخه های شهری فرمان هایی با کرپی قابل تنظیم که برای استقرار تقریبا عمودی دوچرخه سوار مناسب تر می باشد و نیز زین‌های نسبتا پهن و دارای فنر می باشد. در مواردی در داخل لوله زین این دوچرخه ها نیز کمک فنرهایی وجود دارد که باعث جلوگیری از انتقال فشارهای وارده به کمر دوچرخه سوار می شود.



دوچرخه های سایکل توریست



دوچرخه های سایکل توریست یا دوچرخه هایی که برای سفر های بین شهری انتخاب می شوند معمولا همین دوچرخه های شهری می باشند که با بستن ترکبند در عقب و حتی جلو دوشاخ دوچرخه و انداختن خورجین های مناسب برای مسافرت با دوچرخه آماده می شوند. فاصله دوطرف فرمان دوچرخه های شهری معمولا از 60 سانتیمتر تجاوز نمی کند و برای حرکت از بین خودروهای ثابت یا با سرعت کم در خیابانهای شهری نیز مناسب است.



دوچرخه های کوهستان (اسپرت)



این سبک از دوچرخه در حقیقت برای مسیر های خاکی و کوهستانی طراحی شده است ولی بدلیل راحتی دوچرخه سوار بر روی دوچرخه و استحکام بالا آن در بین دوچرخه های شهری طرفدار زیادی دارد. این دوچرخه ها با تایرهایی نسبتا پهن و با سایز طوقه 27.5 اینچ یا 29 اینچ در دسترس علاقمندان دوچرخه سواری مهیج و پر انرژی می باشد. زین دوچرخه های کوهستان نباید دارای فنر باشد (به دلیل اینکه دوچرخه سوار ممکن است در مسیرهای سنگلاخی و شیبهای زیاد به سمت جلو پرتاپ شود ) و هر چه زین این دوچرخه ها باریک تر باشد رکاب زدن با دوچرخه را راحت تر می کند. همچنین این دوچرخه ها حتما باید دارای کرپی ثابت و غیر مدرج باشند و هر چه فاصله دوطرف فرمان از یکدیگر بیشتر باشد کنترل و حفظ تعادل دوچرخه توسط دوچرخه سوار راحت تر می باشد. پدال یا پنجره رکاب دوچرخه های کوهستان مخصوصا برای دوچرخه سواران حرفه ای باید از پدال دوچرخه های شهری پهن تر و بزرگ تر باشد. بعضی از شرکت های تولید کننده دوچرخه، نوع دوچرخه کورسی و کوهستان را با نوع شهری ترکیب کرده و شکل جدیدی از نوع دوچرخه های شهری بوجود آورده اند که شکل ظاهری آن ممکن است شبیه به هر سه نوع دوچرخه باشد، دلیل این تغییرات این است که اگر دوچرخه شهری به سمت نوع کوهستان گرایش پیدا کند کنترل و راحتی دوچرخه بالا خواهد رفت و اگر به نوع دوچرخه جاده گرایش پیدا کند سرعت دوچرخه بالاتر رفته و از راحتی آن کاسته می شود

.

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: