اگر شما در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، یعنی هر روز سیگار می‌کشید!

اگر شما در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، یعنی هر روز سیگار می‌کشید!

معادل سازی استنشاق آلودگی هوا با تعداد سیگارهای مصرفی در شهرهای مختلف دنیا


اگر شما در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، ممکن است ریه‌های سیگاری داشته باشید حتی اگر هرگز سیگار نکشید. دانشمندان به تازگی سطوح آلودگی هوا در شهرهای بزرگ را اندازه‌گیری کرده‌اند و آن‌ها را با تعداد سیگارهای مصرفی در طول روز مقایسه نموده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای دنیا معادل سیگار کشیدن بیش از سه بسته سیگار در روز است.

آلودگی هوا


برخی از آلودگی‌های هوا مانند ذرات کوچک PM2.5 ، همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست ذراتی با قطر 2/5 میکرون و کمتر از آن می‌باشند. این ذرات خطرناک به‌اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند راه خود را به ریه‌ها و جریان خون پیدا کنند و عوارض و بیماری‌هایی همچون حملات قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و آسم را ایجاد نمایند. لازم به ذکر است سطح این ذرات بر اساس میکروگرم بر مترمکعب (μg / m³) اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته توسط ریچارد مولر و الیزابت مولر در سازمان غیرانتفاعی Berekley Earth در کالیفرنیا که بر تجزیه‌وتحلیل اطلاعات زمین و آب‌وهوا و ... متمرکز است، سطح آلودگی هوا 22μg / m³   معادل یک نخ سیگار است (شکل 1 بر اساس مطالعات همین سازمان ارائه شده است).

معادل سازی استنشاق آلودگی هوا و کشیدن سیگار


شکل 1. میزان PM2.5 در هوای شهرهای چین در دسامبر 2015

شهرهایی با بدترین آلودگی هوا


شهری که بدترین نوع آلودگی هوا تاکنون در آن‌ ثبت‌شده است، شهر شانگهای در چین است. در سال 2015، ذرات ریز آلاینده موجود در هوای این شهر 1400μg / m³  ثبت شد که معادل 63 نخ سیگار در روز برای هر مرد و زن و کودکی است که در این شهر زندگی می‌کند. سطح آلودگی هوا در دهلی‌نو در کشور هند 547μg / m³ ثبت‌شده است که معادل کشیدن 25 سیگار در روز است. این آمار به طور متوسط برای کشور چین 2/4 سیگار در روز ، برای اتحادیه اروپا 1/6 سیگار در روز و ایالات‌متحده 0/4 سیگار در روز است. طبق اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در سایر شهرهای بزرگ، تنفس در شهر پاریس معادل 6 سیگار، لس انجلس معادل 4/3 سیگار و توکیو معادل 4/1 سیگار است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین سالانه PM2.5 را 10μg / m³  محدود کرده است! خطر واقعی این است که آلودگی هوا به طور مستقیم بر روی همه گروه‌های سنی تأثیر می‌گذارد و سالانه 3 میلیون مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا گریبان ما انسان‌ها را گرفته است. بر اساس آمار بهداشت جهانی 9 نفر از 10 نفر جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوای آن‌ها از حد مجاز فراتر رفته است. در شکل 2 معادل‌سازی استنشاق آلودگی هوا با تعداد سیگارهای مصرفی در شهرهای مختلف دنیا نشان داده شده است.

معادل سازی استنشاق آلودگی هوا و کشیدن سیگار


شکل 2. معادل‌سازی استنشاق آلودگی هوا با تعداد سیگارهای مصرفی در شهرهای مختلف دنیا

مبارزه با آلودگی هوا


در سال 2014 کشور چین بیانیه‌ای را تحت عنوان "جنگ علیه آلودگی" اعلام کرد و منجر شد اقدامات بزرگی برای جلوگیری از رشد صنعتی مانند تخریب نیروگاه‌های زغال‌سنگ صورت گیرد. این کشور همچنین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی درزمینهٔ انرژی‌های تجدید پذیر، صنایع سبز و کم‌کربن، حمل‌ونقل هوشمند و سبز انجام داد. به گفته سازمان غیرانتفاعی Berekley Earth آلودگی هوا بیش از بیماری‌هایی هم جون ایدز، مالاریا، دیابت و سل جان مردم را می‌گیرد. به راستی آلودگی هوا بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی جهان امروز است.
* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* متن:
* کد امنیتی: